U današnjem svetu prodaja je svuda oko nas, i to ne samo u realnom životu, već (ili posebno) u digitalnom. Poznavanje osnova tehnike prodaje vam svakako mogu biti bonus u veštinama koje posedujete, ali i pomoć u raznim situacijama u životu.
Za prodaju, jedna od najbitnijh stvari, jeste prilagođavanje. Svaki kupac je različit i na trgovcu je da te razlike primeti i spram njih ponudi svoj proizvod ili uslugu. Najplastičniji primer prilagođavanja kupcu jeste da kada razgovarate sa kupcem koristite prirodan ton i jačinu glasa, ali ako kupac slabije čuje, prodavac će pojačati glas. Tako je i u svemu ostalom, ali hajde da idemo redom.
PRVI UTISAK je bitan, skoro pa možemo reći da određuje da li će do ponude, a samim time i prodaje uopšte doći. U životu imamo priliku da promenimo prvi utisak, recimo za kolegu sa posla jer ćete sa njim provesti još vremena i imati šansu za promenu. Ali u prodaji je to ograničeno, jer nemamo interesa da dajemo više od jedne šanse za dobar prvi utisak. Setite se samo kada gledamo reels snimke, u privih par sekundi odlučujemo da li ćemo pogledati video do kraja ili idemo na sledeći. A trend je da se vreme za prvu utisak smanjuje. Zato budite nasmejani, pristupačni i dopadljivi.
Zbog čega kupci kupuju?
Potreba za nekim proizvodom ili želja za istim su u korenu kupovine. Znači imamo realnu i subjektivnu odrednicu za kupovinu. Međutim, njih dve su isprepletane i ne idu jedna bez druge. Recimo da imamo potrebu za novim pantalonama jer su nam stare pukle. Krećemo u kupovinu ali ne kupujemo prve na koje naiđemo, već potrebu kombinujemo sa željom da to budu zelene pantalone. Druga opcija je da imamo dovoljno pantalona, ali smo u obližnjem butiku videli sjajne zelene pantalone koje bi super išle sa novim cipelama. Znači želju opravdavamo potrebom.
To je ono čime se svaki prodavac treba voditi u svom nastupu, tačnije treba da stvori želju ili potrebu kod kupca.
Delovi osnovnog prodajnog dijaloga
Druga stvar je korist koju kupac dobija kupovinom proizvoda (ili usluge), odnosno benefit koji ima od proizvoda. Benefit za jedan proizvod može biti razičit spram interesovanja kupca, o ovome ćemo detaljnije pričati u nekoj od sledećih tema. Bitno je ovde istaći da ne treba brkati karakteristike i benefite, na osnovu karakteristike dolazimo do benefita. Primer bi bio da pantalone imaju elastina (to je karakteristika) i da zvog toga stoje bolje od drugih u ponudi (benefit).
Deo dijaloga koji u stvari daje prodajnu notu razgovoru jeste poziv na akciju (engl. CTA), odnosno u ovom slučaju poziv na kupovinu. Bitno je da koristite imperativ, ali naravno da ne zvuči naređivački Na primer – kupite, poručite, nabavite, obezbedite, uložite i sl.
I dolazimo do krune prodajnog razgovora, a to je rešavanje prigovora. Većina kupaca je nazainteresovano, čak i kada im određeni proizvod treba. Lako će da smisle razlog zbog kojeg ne mogu da kupe (nemam para, ipak mi ne treba, nemam vremena doći ću drugi put, imam nešto slično…). Ukoliko je prigovor pravi i realan verovatno je da ga nećete rešiti. Ali ako je samo izgovor da se izvuče iz situacije u kojoj mora doneti odluku, znanje i upornost prodavca može biti nagrađen prodajom.
U svakom slučaju, prodavac se mora prilagođavati svojim kupcima ili mušterijama, imati znanje o proizvodu ili uslugama koje nudi jer iz karakteristika izvlačimo benefite koji kupcima pomažu da se zainteresuju ili odluče. Na kraju prigovor koji treba prihvatiti kao problem zbog kog kupac misli da ne može da kupi i ponuditi mu rešenje.